AZJP - AZ Jan Portaels

Ombudsdienst

In het AZ Jan Portaels tracht men u te omringen met de best mogelijke zorgen. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent, vragen, suggesties of klachten heeft of een (medisch) incident wil aankaarten. Er bestaan verschillende soorten vragen, bemerkingen of klachten. Afhankelijk van uw vraag/klacht zal de behandeling ervan alsook de verantwoordelijkheid hiervoor verschillend zijn. Sommige klachten worden behandeld door de ombudsdienst. Wanneer en waarvoor u bij de ombudsdienst terecht kan, leest u onderaan.

Klachten en informatie

Het AZJP heeft een ombudsdienst die onafhankelijk en neutraal werkt. De Ombudsdienst behandelt alle klachten over de dienstverlening van het AZ Jan Portaels, voorzien in de Wet op de patiëntenrechten (2002). Naast het behandelen van klachten kan u ook bij de Ombudsdienst terecht voor het melden van een (medisch) incident en informatie over uw rechten als patiënt. De omschrijving van deze begrippen vindt u onderaan (gerelateerde terminologie Ombudsdienst). Hoe en wie incidenten, klachten en suggesties verwerkt, wordt verduidelijkt in het huishoudelijk reglement dat eveneens onderaan deze pagina terug te vinden is.

Vooraleer de Ombudsdienst te contacteren, is het belangrijk dat u het probleem eerst probeert te bespreken met de betrokken persoon of dienst. Komt u hierbij niet tot het gewenste resultaat of is het erg moeilijk zelf dit gesprek aan te gaan, dan kan u een beroep doen op de Ombudsdienst. De ombudspersoon zal naar uw verhaal luisteren, informatie geven en trachten te bemiddelen tussen de betrokken partijen.
Klachten/vragen over facturatie, verloren voorwerpen en schade en dergelijke (zie hierboven) worden pas in tweede lijn door de Ombudsdienst behandeld. Dit wil zeggen: als de betrokken diensten en verantwoordelijke personen zelf in eerste instantie werden aangesproken, maar u ontevreden bent over de klachtafhandeling.

Hoe een klacht indienen bij de ombudsdienst (klachtenbemiddeling)?
Dit kan op verschillende manieren:

1. Schriftelijk t.a.v. de Ombudsdienst AZ Jan Portaels, Gendarmeriestraat 65, 1800 Vilvoorde
2. Via e-mail: ombudsdienst@azjanportaels.be
Indien de ombudspersoon niet bereikbaar is, kan u ook steeds een voicemailbericht inspreken.
3. Via onderstaand klachtenformulier (niet voor klachten m.b.t. facturatie, diefstal, schade en verloren voorwerpen, zie hierboven)
4. Telefonisch
5. Tijdens een persoonlijk gesprek (maak hiervoor een telefonische afspraak). 

Indien u opgenomen bent en u zich moeilijk kan verplaatsen, kan u via uw afdeling vragen de Ombudsdienst uit te nodigen om langs te komen.


  Naam:  
  Voornaam:  
  E-mailadres:  
  Straat:  
  Nummer:  
  Gemeente:  
  Telefoonnummer:  
  Geboortedatum:  
     
   
     
     
   

Coördinaten Ombudsdienst:

Telefoonnummer: T 02 257 56 54 

Openingsuren:
De ombudsdienst is geopend op maandag, dinsdag en donderdag van 9u30 tot 16u30.
Buiten kantooruren en in het weekend bestaat de mogelijkheid om in te spreken op voicemail, te mailen of een webformulier in te vullen. 
In juli en augustus is de ombudsdienst geopend op maandag, dinsdag en woensdag.

Ligging
:
De ombudsdienst van het AZ Jan Portaels bevindt zich aan de hoofdingang Gendarmeriestraat 65, richting cafetaria aan de rechterzijde.

Brochure Ombudsdienst Huishoudelijk Reglement Ombudsdienst Brochure Patiëntenrechten FOD

Vragen, suggesties, bemerkingen

Heeft u nog vragen omtrent o.a. uw (toekomstige) factuur, verloren voorwerpen,... klik dan hier.

In de kijker