Verwachtingen en doelstellingen 2e jaars student
1. Verpleegtechnische vaardigheden, altijd onder supervisie van de stagementor:
- Bloedafname
- Hygiënische zorgen
- DAV
- IM en SC inspuiting, incl. Insuline
- Voorbereiden en toedienen van een lavement
- Voorbereiden en vervangen van een infuus
- Sondage
- Glycemiebepaling
- Parameters nemen + leren kaderen tov pathologie
- Verbanden
- Toedienen van voeding
- EHBO, CPR,…
- Medisch rekenen
2. Algemene vaardigheden:
- Communicatie met het team: Reflectie, omgaan met feedback
- Rapportage: mondeling en schriftelijk met vakjargon
- Geven van psycho-educatie onder supervisie
- Hanteren van het beroepsgeheim
- Observeren van een zorgvrager
- Verpleegproblemen kunnen benoemen
- Theoretische achtergrond van medicatie en pathologieën
- Verzorgd voorkomen (geen piercings, ringen, armbanden, oorbellen, horloges, kortgeknipte nagels,…) en persoonlijke hygiëne
- Handhygiëne
3. Attitude:
- Integratie in het team en assertief zijn
- Vriendelijk, beleefd, respectvol omgaan met de medemens
- Stiptheid, orde, netheid en flexibiliteit
- Interesse tonen in en weten wat we doen
- Empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding
- Professioneel handelen
Verwachtingen en doelstellingen 3e jaars student/keuzestage
1. Verpleegtechnische vaardigheden:
- Lijst met vaardigheden 2e jaars student
- Perfusie plaatsen
- Complexere wondzorg
- Gesprekstechnieken oefenen onder supervisie
- Enkel keuzestage!
- Fixatie onder supervisie
- Niet bij agressie of onveilige situaties!
- Aspiratie
- Kennis van medicatie
- Courante medicatie herkennen
- Indicaties en contra-indicaties kunnen benoemen
- Nevenwerkingen bij de zorgvrager herkennen
2. Algemene vaardigheden:
- Lijst met vaardigheden 2e jaars student
- Briefing van de volgpatiënt volledig doen.
- Briefing van niet-volgpatiënt kunnen aanvullen
- Dossierkennis
- Volgpatiënt voorstellen op een teamvergadering
- Herkennen van interactiepatronen (team, patiëntengroep)
- Invloed van zichzelf op patiënten en van patiënten op zichzelf zien
- Linken kunnen leggen tussen theorie en praktijk
- Kennis van courante protocollen
- Nadenken over het gedrag van de patiënt, waarom reageert een patiënt op een bepaalde manier?
- Familie te woord staan
- Cavé beroepsgeheim!
- Telefoons beantwoorden
- Uitschrijven van een zelfreflectie
3. Attitude - Lijst met attitudes 2e jaars student:
- Professionele houding t.a.v. alle actoren in de (gezondheids)zorg
Verwachtingen en doelstellingen BANABA-studenten
1. Verpleegtechnische vaardigheden, enkel van toepassing voor verpleegkundigen:
- Alle VP-technische vaardigheden
- Fixatie
- Eerst uitleg krijgen, nadien in elke situatie helpen
- Juridisch kader kunnen uitleggen aan collega’s
2. Algemene vaardigheden - lijst met vaardigheden 3e jaars student:
- Administratief werk: onderzoeken regelen onder supervisie,…
- Een volledige briefing kunnen leiden
- Naarmate de stage vordert
- Zorgplanning opstellen (werkverdeling), onder supervisie
- Gesprekstechnieken inoefenen onder supervisie
- Schriftelijke rapportage + zelfreflectie
- Psycho-educatie naar patiënten en evt. familie toe (individueel)
- Waarom vraagt de dokter dit onderzoek bij deze pathologie?
- Hoe leggen we iets uit aan de patiënt/familie?
- Sessie psycho-educatie geven aan een groep patiënten, in bijzijn van VPK
- Onderwerp afhankelijk van de groep (slaaphygiëne, gezonde voeding,…)
- Nadien verslag uitschrijven
- Zelfreflectie doorgedreven uitschrijven
- Beroepsgeheim
- Kennen
- Toepassen
- Collega’s aanspreken op “fouten”
- Psychopathologie
- Leren opzoeken
- Artikels kritisch bekijken
- Gebruik van wetenschappelijke bronnen
3. Lijst met attitudes 3e jaars student:
- Kritisch denken
- Oog voor wetenschappelijke literatuur
- Toepassen van evidence based nursing (VPK)
Dienstregeling
De dienstregeling voor de studenten verpleging ligt ter inzage in het verpleegbureel. Er zal rekening gehouden worden met de werkuren van de stagementoren en de verplichte college uren van de school uit, om een zo optimaal mogelijke begeleiding te garanderen.