Vrijwilligers

Wij hechten veel belang aan het vrijwilligerswerk in ons ziekenhuis. Daarom willen we je goed informeren vooraleer je een engagement opneemt. 

Vrijwilligerswerk in een ziekenhuis is heel specifiek. Je gaat om met zieke, kwetsbare personen. Ziekenhuizen moeten voldoen aan vereisten inzake hygiëne, infectiepreventie, informatie-overdracht en zoveel meer. Vandaar dat er bijzondere aandacht gaat naar begeleiding van onze vrijwilligers. Wij respecteren uiteraard de wet op vrijwilligerswerking.

Momenteel werken zo’n 65-tal vrijwilligers in het AZ Jan Portaels. Zij betekenen een meerwaarde voor de patiënt en zijn familie, door hun brugfunctie tussen de gezonde buitenwereld en de wereld van de zieke mens. Met een vrijwilliger kan de patiënt in gewone taal, over gewone dingen praten. Een vrijwilliger heeft hiervoor meer tijd dan een professionele zorgmedewerker. Ook vrijwilligers die liever alleen logistieke of administratieve taken opnemen, heten we welkom. Hun hulp ondersteunt onze medewerkers bij hun inzet voor onze zorgklanten.

Hieronder vind je meer informatie over onze ziekenhuisorganisatie en de plaats die vrijwilligerswerking daarin krijgt.

Interesse om als vrijwilliger te werken? Neem contact op met onze personeelsdienst via personeelsdienst [at] azjanportaels.be.

Visie vrijwilligerswerk

Het AZJP wil volledige en gespecialiseerde kwaliteitsvolle basiszorg aanbieden, afgestemd op de noden van de zorgklanten in onze regio. Naast professionele deskundigheid hechten wij veel belang aan de beleving van de patiënt en zijn naasten. De aanwezigheid van vrijwilligers en hun ‘ter beschikking zijn’ voor de patiënt betekenen een belangrijke meerwaarde voor onze zorgverlening. De taken die door vrijwilligers uitgevoerd worden, betekenen een belangrijke ondersteuning van de professionele medewerkers.

Tegelijkertijd willen we een maatschappelijke rol opnemen: vrijwilligers een zinvolle tijdsinvulling aanbieden, betekent een win-win situatie voor de vrijwilliger in kwestie én de organisatie.

  • Vrijwilligers bieden een toegevoegde waarde aan onze professionele zorg, en dit in brede zin

Zowel vrijwilligers die zich inzetten in het directe patiëntencontact als vrijwilligers die achter de schermen niet- patiëntgebonden taken opnemen, hebben een belangrijke meerwaarde. 

  • Vrijwilligers hebben een brugfunctie tussen de ‘gezonde buitenwereld’ en de wereld van de ‘zieke mens’

Met een vrijwilliger kan de patiënt in gewone taal over gewone dingen praten. We willen als ziekenhuis hoog inzetten op de beleving van de zorgklanten in onze regio, met aandacht en respect voor hun diversiteit. In de toekomst trachten wij daarom ook beroep te doen op vrijwilligers met een niet-Vlaamse achtergrond.

  • Vrijwilligers helpen mee om ‘zorg op maat’ aan te bieden

Vrijwilligers vervolledigen de dienstverlening met aanvullende diensten: begeleiden van patiënten naar een afdeling, extra tijd voor het maken van een praatje, voorlezen, huishoudelijke karweitjes, ....

Vrijwilligers nemen geen taken van professionelen over; door hun aanwezigheid ondersteunen zij de professionele zorg. 

De taken die vrijwilligers op zich nemen, moeten passen in het therapeutisch kader. Hiermee wordt bedoeld dat een vrijwilliger soms niet op de vraag van een patiënt mag ingaan. Bijvoorbeeld: in het kader van een revalidatieschema kan het aangewezen zijn dat een patiënt zelf een bepaalde actie uitvoert en dit niet overlaat aan de vrijwilliger.

  • Vrijwilligers hebben ‘tijd’ voor een individuele patiënt

De geplande taken zijn ondergeschikt aan ‘het luisterend oor’.

  • Vrijwilligerswerk heeft een praktische, concrete betekenis

Bepaalde taken worden uitgevoerd, waardoor professionele medewerkers zich ondersteund voelen. Dit kan zowel in directe patiëntenzorg als in facilitaire en administratieve diensten.

  • Vrijwilligerswerk heeft een (maatschappelijke) signaalfunctie in (en buiten) de instelling

Vrijwilligers betonen solidariteit t.a.v. de gezondheidszorg in brede zin. 

  • Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend!

Het engagement van de vrijwilliger wordt geïntegreerd in het zorggebeuren in de instelling. Vrijwilligerswerk impliceert dus ook het naleven van afspraken en huisregels.

Vrijwilligers van Rode Kruis Vilvoorde-Zemst volgen de richtlijnen van de “Erecode van de Rode Kruisvrijwilliger”. In dit document legt Rode Kruis Vlaanderen uit hoe de vrijwilliger dient te handelen tijdens de uitoefening van zijn taken. Door dit document te ondertekenen, gaat de vrijwilliger akkoord met deze richtlijnen.

Het AZJP heeft tevens oog voor de verwachtingen van vrijwilligers

Vrijwilligers willen zich vaak engageren vanuit de behoefte aan een zinvolle tijdsbesteding, bijdrage tot zelfontplooiing, nood aan sociale contacten,  gevoel van voldoening en waardering.

Inbedding in de organisatie

Het  AZ Jan Portaels wil ook zorg dragen voor de vrijwillige medewerkers en ondersteunt hen in het uitoefenen van hun taak.   

De vrijwilliger wordt beschouwd als teamlid binnen de afdeling waar hij ingeschakeld wordt. Hij wordt dan ook aangestuurd door de leidinggevende van de betrokken afdeling. Hij krijgt alle informatie die nodig is om een juiste,  kwalitatieve bijdrage aan de zorg voor onze patiënten te leveren.

Wij vinden het belangrijk dat de vrijwilliger een vertrouwd gezicht is voor de medewerkers en een goed zicht krijgt op onze organisatie. Daarom verwachten wij een engagement op regelmatige basis, volgens afspraken die bij aanvang gemaakt worden.

Vrijwilligers in ons ziekenhuis

Er worden in het ziekenhuis verschillende groepen vrijwilligers ingeschakeld, elk met een specifieke taak.

Het AZ Jan Portaels heeft een overeenkomst met Rode Kruis  Vilvoorde-Zemst voor wat betreft vrijwilligerswerking voor Onthaal.

Vrijwilligers van o.a. organisaties tegen kanker bieden eveneens op sommige tijdstippen hun diensten aan in ons ziekenhuis.

Onthaal

Vrijwilligers van het Rode Kruis Vilvoorde-Zemst  organiseren een onthaalfunctie in ons ziekenhuis. 

Tijdens weekdagen helpen ze patiënten en bezoekers de weg te vinden in ons ziekenhuis. Zij bieden ondersteuning bij het inschrijven aan de kiosken en begeleiden indien wenselijk personen naar de juiste raadpleging of afdeling. Er worden 3 shiften voorzien:

  • van 7:30 tot 11:00 uur
  • van 11:00 tot 13:00 uur
  • van 13:00 tot 16:00 uur

Medisch dag-hospitaal

In het medisch dagziekenhuis worden er ontspannende schoonheidszorgen en bezigheden aangeboden door vrijwilligers van de Stichting tegen Kanker en de VZW Zorgmassages. Patiënten kunnen hiervoor inschrijven bij de hoofdverpleegkundige.

Tijdens de jaarlijkse dag tegen kanker, komen vrijwilligers van Kom Op een sensibiliserende campagne ondersteunen.

Andere vrijwilligers helpen dan weer met bedeling van maaltijden, patiënten geruststellen, een praatje maken, …

Pastorale vrijwilligers 

Op zondag  helpen zij met de communiebedeling aan bed. Zij kaderen dit, indien patiënt dit wenst, met een begeleidend gebed.

Ook indien vieringen voor kerkelijke hoogdagen georganiseerd worden, dragen zij hun steentje bij.

Vrijwilligers Palliatieve Eenheid (De Cirkel)

Vrijwilligers op de Palliatieve Eenheid nemen de taak van gastvrouw of gastheer op zich. Ze ontvangen bezoekers wanneer de verpleegkundigen bezig zijn met patiëntenzorg. Ze helpen bij het maaltijdgebeuren en zorgen voor gezelschap van de palliatieve patiënt indien deze dit wenst of nood aan heeft. Zij komen dus telkens in contact met mensen in verdrietige omstandigheden.

Het netwerk Forum Palliatieve Zorg Brussel-Halle-Vilvoorde organiseert opleidingen voor vrijwilligers in de palliatieve zorg. Deze opleiding volgen vooraleer een engagement aan te gaan, is zeker een meerwaarde. 

Vrijwilligers in ziekenhuisafdelingen 

Sommige ziekenhuisafdelingen schakelen eveneens een vrijwilliger is voor bepaalde taken. Dit gaat over het aanbieden van extra drank, koffie tot ondersteuning bij maaltijdbedeling.  Dit gebeurt dan steeds vanuit de visie dat de vrijwilliger tijd heeft om lang bij een patiënt aanwezig te blijven. Op sommige afdelingen zorgt de vrijwilliger voor gezelschap bij eenzame of onrustige patiënten.

De tijd en de aandacht voor de patiënt is steeds het uitgangspunt bij elke taak.

Bij start wordt er telkens een takenlijst opgesteld van wat de vrijwilliger mag doen en wat niet. 

Vrijwilligers voor andere taken

Regelmatig worden er ook vrijwilligers ingeschakeld voor specifieke taken, die niet noodzakelijk direct patiëntencontact vragen, maar onrechtstreeks toch ten goede van onze patiënten komen.

Ook vrijwilligers die zich niet zo comfortabel voelen bij direct patiëntencontact, kunnen waardevolle hulp bieden, bijvoorbeeld door te helpen bij logistieke of administratieve taken. 

Hoe word je vrijwilliger?

Vacatures voor vrijwilligers voor specifieke taken worden vermeld op onze website. Je kan online je kandidatuur stellen.

Je kan via brief, mail of via de website je kandidatuur richten aan de talentmanager van HR of desgevallend aan de aanspreekpersoon van Rode Kruis Vilvoorde-Zemst.

Je wordt uitgenodigd voor een gesprek waarin je motivatie voor vrijwilligerswerk en je verwachtingen besproken worden.

Er wordt tevens nagegaan of er geen administratieve knelpunten zijn om te werken als vrijwilliger.

Indien u uitkeringen krijgt van de mutualiteit of RVA dient er vooreerst toestemming gevraagd worden aan deze instanties. Zo niet kan dit gevolgen hebben voor uw uitkering én voor het ziekenhuis.

Er volgt dan een ‘meeloopmoment’ zodat u kan kennismaken met de rol van vrijwilliger. Na dit ‘meeloopmoment’ wordt er bekeken of aan de wederzijdse verwachtingen voldaan wordt. 

Indien uw engagement verder gezet wordt, dienen er nog administratieve zaken geregeld te worden. Dit kan een 2-tal weken in beslag nemen. U wordt door de dienst Personeel & Organisatie uitgenodigd om een organisatienota (vrijwilligersovereenkomst) te ondertekenen en uw badge in ontvangst te nemen.

Indien u zich wil inzetten als Rode Kruisvrijwilliger wordt u uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de verantwoordelijke voor Sociale hulpverlening van Rode Kruis Vilvoorde-Zemst.

Vooraleer u definitief ingeschakeld wordt in de lokale Rode Kruisafdeling  Vilvoorde-Zemst, actief in AZ Jan Portaels, wordt er een korte inloopperiode voorzien. 

Tijdens deze periode zal u:

  • kennismaken met de praktijk door een aantal keren samen te werken met het reeds actieve team 
  • de ‘Erecode van de Rode Kruisvrijwilliger’ ondertekenen
  • samen met de Rode Kruisverantwoordelijke een kennismakingsgesprek hebben met de coördinator Vrijwilligerswerking van het AZ Jan Portaels

Na het succesvol doorlopen van het inlooptraject, wordt u uitgenodigd door de talentmanager van het ziekenhuis voor een kennismakingsgesprek.

Indien je twijfelt of bepaalde taken wel goed bij je passen, of je wil verkennen of wij je specifiek vrijwilligerswerk kunnen aanbieden, mag je altijd vrijblijvend contact opnemen met de coördinator Vrijwilligerswerking.

Wat bieden wij onze vrijwilligers?

Verzekering vrijwilligers

Zoals in de organisatienota vermeld, heeft het ziekenhuis een bijvoegsel bij de polis burgerlijke aansprakelijkheid ten behoeve van de vrijwilligers afgesloten. Het gaat hier meer bepaald om bijvoegsel 32:

  • Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid vrijwilligers
  • Ongevallenverzekering georganiseerd vrijwilligerswerk

Vrijwilligers van het Rode Kruis zijn verzekerd via het Rode Kruis.

Personeelsvoordelen

Op de dagen dat je als vrijwilliger in het ziekenhuis werkt, geniet je in de Selfservice het personeelstarief. Dit betekent dat je voor een hoofdschotel en een drankje van 33 ml OF een broodje, saladbar en een drankje van 33 ml 3.10 € betaalt. 

Bij consultatie of behandeling in het ziekenhuis geniet je dezelfde voordelen als onze medewerkers. Je dient hiervoor bij aanvang een formulier in te vullen.

Je krijgt ook jaarlijks de mogelijkheid om gratis een vaccinatie tegen het griep- en coronavirus te krijgen.

Parking

Er is gratis parkeermogelijkheid op de parking Zenne, te bereiken via Sint-Jozefstraat (tussen ziekenhuis en de school TECHNOV).

Indien u vrijwilligersmoment tijdens drukke momenten valt, is er mogelijkheid om toegang tot de personeelsparking te bekomen.

Kleedkamer

In de droogruimte (een lokaal in blok F, 1ste verdieping) zijn er lockers voorzien waar u gedurende uw aanwezigheid uw kledij of waardevolle spullen kunt bewaren. Vaak is er op de afdeling zelf ook een mogelijkheid.

Dit wordt besproken met de leidinggevende van de dienst. 

Wat verwachten wij van vrijwilligers?

Al onze medewerkers identificeren zich door het dragen van een badge. Wij vragen dit ook aan onze vrijwilligers. 

Bij aanvang en einde van de vrijwilligersaanwezigheid wordt de badge geregistreerd aan de tik-klok. Op deze manier kunnen de door vrijwilligers gepresteerde uren automatisch geregistreerd worden. Deze gegevens moeten door het ziekenhuis én door het Rode Kruis opgenomen worden in de sociale balans. Voor de vrijwilliger zelf heeft het badgen geen enkel gevolg.

Wanneer de vrijwilliger onverwacht zijn afgesproken aanwezigheid niet kan nakomen, wordt de dienst zo snel mogelijk verwittigd.

Wijzigingen van adres, telefoon, e.d. worden steeds doorgegeven aan de Dienst Personeel en Organisatie of aan de coördinator Vrijwilligerswerking.

Vrijwilligers houden zich aan een deontologische code en het beroepsgeheim. Zij krijgen hierover de nodige uitleg bij start van hun vrijwilligerswerk.

Rode Kruisvrijwilligers houden zich tevens aan de deontologie van het Rode Kruis en de richtlijnen beschreven in de door de vrijwilliger ondertekende Erecode van de Rode Kruisvrijwilliger.

Vrijwilligers dragen de voorgeschreven kledij.

Op de afdelingen zal dit samen met de afdelingsverantwoordelijke bepaald worden. Indien er arbeidskledij vereist is, wordt deze door het ziekenhuis ter beschikking gesteld. Na elke beurt wordt de kledij in de was gedaan en bij een volgende shift wordt er propere arbeidskledij genomen.

Vrijwilligers van Onthaal Rode Kruis dragen de polo die hen door het Rode Kruis ter beschikking gesteld wordt.

Vrijwilligers respecteren de regels inzake handhygiëne. Dit betekent het dragen van korte mouwen, geen juwelen t.h.v. handen en polsen, korte nagels en geen nagellak.